Új színházi tananyag – Harold Pinter: Hazatérés

… mindannyiunk életéről szól ez a mű: az egymás fölötti uralomról, családon belüli hatalmi játszmákról, agresszióról, apa- és anyakomplexusról, testvérféltékenységről, férfi és nő párharcáról, társadalmi és kulturális csapdákról, arról, hogy bizonyos rossz körökből az életünkben nem lehet kitörni és újratermeljük szüleink modelljeit, problémáit. …

hazateres_pinter_bemutato__latinovits_szinh01_2014nov.jph_

Részlet Gyeskó Ágnes 10-12. évfolyamra ajánlott segédletéből:

“A Nobel-díjas szerzőt a becketti abszurd dráma angol folytatójának tartják. Darabjai azonban másként abszurdak, mint ahogy azt megszoktuk. Nem allegorikusak a figurák, nem átlátszóan parabolisztikus a történet, nincs szó antidrámáról: van akció is, dikció is a színpadon, és „emberi” helyzetekben, „emberi” térben, „emberi” nyelven kommunikálnak a valódinak tűnő szereplők: a Hazatérésben egy család tagjai. Mégsem azonosítható pontosan a cselekmény (a történet igen) abban az értelemben, hogy voltaképpen mi is zajlik a családtagok között, ki mire törekszik, mit akar elérni.

A mondatok értelmesek, a párbeszédek szólnak valamiről. A felszín alatt azonban valami egészen más zajlik, mint ami a szövegben konkrétan benne van. Az abszurd drámára (is) jellemző szorongást és bizonytalanságélményt főképpen ez váltja ki a befogadóban. A szereplők életszerűtlensége, vagy inkább talán inkoherenciája, archetipikussága a jelenetek egymásutánjában, a kontextuális jelentésben, a csöndekben rajzolódik ki. Ezért nagyon becsapós dolog Pinter darabot olvasni és nézni, mert azt az illúziót kelti a szerző, hogy realisztikusak a szereplők, a helyzetek, a problémák, és ez a kulcsa a befogadásnak: vagyis mintha bármelyikünk életéről szólna konkrétan. De a darab ellenáll a realista interpretációknak és olvasatoknak. Olyan fura fordulatokat vesznek a párbeszédek és a cselekmény is, amit realista keretek között nem lehet megérteni. Másfajta színészi játékkal és rendezéssel, másfajta megértéssel lehet csak közelíteni.

Persze mindannyiunk életéről szól ez a mű, de sokkal általánosabban: az egymás fölötti uralomról, családon belüli hatalmi játszmákról, agresszióról, apa- és anyakomplexusról, testvérféltékenységről, férfi és nő párharcáról, társadalmi és kulturális csapdákról, arról, hogy bizonyos rossz körökből az életünkben nem lehet kitörni és újratermeljük szüleink modelljeit, problémáit. De ezeket a darab a legkevésbé sem fogalmazza meg, a szövegben nem hangzanak el erről szóló kijelentések. Tehát nagyon kell figyelni magukra a játszmákra, amik a szöveg alatt áramlanak; résen kell lenni.

Nehéz jól látni és érteni Pintert a Magyarországon megszokott játékmód és darabértelmezések felől. Ezért az előadást feldolgozó, segítő feladatok főként ehhez adnak kulcsot.”

A segédlet teljes egészében letölthető a Kincsestárból, a Színházas tananyagok közül.

Advertisements