Manipuláció- és propagandatan

Kincse Szabolcsnyest.hu oldalán írt egy kanadai tanárnőről, aki listát állított össze azokról a technikákról, amelyekkel a propaganda helyettesíti a valódi érvelést – saját céljai elérése érdekében.

A lista a magyartanárok számára is érdekes, hiszen az anyanyelvi nevelés része a kommunikációs – és a kommunikáció során időnként alkalmazott manipulációs – technikák megismerése.

Mi lehet a “névragasztás”, a “ragyogó általánosítás”, az “átvitel”, az “ajánlólevél”, az “ütőkártyák halmozása”, a “karaván”, a “vagy-vagy trükk”…? – A cikkben részletesen olvashatunk egy sor érdekes manipulatív módszerről. Felismerésük, az alkalmazásukhoz kapcsolódó példák keresése tanórai feladatként is tanulságos.

A témához ajánljuk még a suliNova által fejlesztett taneszközök közül a 10/5-ös füzet (Illúziók elvesztése – regényekben és drámákban) 8. fejezetét, és a 9/2-es szakiskolás füzetet (A meggyőzés művészete).

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s