Pintér Borbála tanári segédlete Dragomán György Oroszlánkórus című novelláskötetéhez

A Toldy Ferenc Gimnázium tanára a következő bevezetéssel ajánlja a kötetet középiskolai tanításra:

“A jelen irodalmának kánonában Dragomán egyre jelentősebb helyet foglal el. Regényei nemcsak Magyarországon, de külföldön is számtalan elismerésben részesültek. Az irodalmi és társadalmi elismerés mindig érdeklődést vált ki, ezek hallatán a kitüntetés keltette elvárással fordulunk a szöveg felé. S elvárásunk akár beteljesül, akár nem, mindenképpen játékba jön, s így aktívabban állunk a szöveggel való találkozáshoz. Dragomán regényeit nemcsak, hogy igen sok, 28 (!) nyelvre lefordították, de külföldön is számos elismerésben részesültek. Így azáltal, hogy Dragomán írásai a nemzetközi piacon is sikeresek, feltételezzük, hogy valami olyat tudhatnak, amire magyar és külföldi fül egyaránt kíváncsi, és ennek érdemes lenne utánajárni, mi az?”

dragoman-gyorgy-oroszlankorus

A szerző számos érvet felsorakoztat amellett, hogy amellett, hogy a novella mint műfaj, így az Oroszlánkórus kötet is különösen alkalmas a tanórai feldolgozásra:

“Novella és novelláskötet tanítása hálás és egyszerre elengedhetetlen feladat is. Elengedhetetlen, mivel mind a közép-, mind az emelt szintű érettségi szövegalkotási részében az egy mű bemutatása nagyon gyakran egy kortárs novella értelmezése, ezért a diákokat érdemes minél több kortárs rövid prózával megismertetni.”

“Az Oroszlánkórus írásművein /…/ a novellaértelmezés alapműveletei könnyen gyakorolhatóak: sok helyütt játékba hozható cím és szöveg viszonya, a történet általában kevés szereplős, egy szálon fut, családi viszonyok ábrázolódnak többnyire egy nézőponton keresztül, az elbeszélés és történet ideje jól látható módon szétválasztható, és a klasszikus műépítkezési struktúra elemei, a fordulat, csattanó, megoldás eszközével is sok novella él.”

“A novella a diákok számára is a könnyen fogyasztó irodalmi műfajok közé tartozik, mivel elsődlegesen is rövid terjedelmű, másodsorban pedig egy történet körvonalazódik benne. Egy novella, pláne az internetre felkerülő rövid írások elolvasása tehát nem jelent gondot a diákoknak, és ha jó sorrendben ajánljuk a szövegeket, akkor az egyik a másik elolvasását indukálhatja.”

Az anyag rendkívül bőséges ötlettára 11-12. évfolyamra ajánl részletesen kidolgozott és megoldási javaslatokkal is ellátott feladatsorokat. Nemcsak egyes novellák, hanem novellacsoportok, novellaciklusuk feldolgozásához is kínál feladatokat. A gyermeki nézőpont jelentőségének vizsgálata kapcsán más kortárs magyar művekre is ablakot nyit, kitér a szöveg és a megjelenés közegének, a hagyományos és a digitális médiának az olvasásmódot befolyásoló hatására.

A teljes segédanyag innen tölthető le.

Az Egyesület tagjai által készített tananyagok listája: itt.

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s