Új színházi segédanyag – A nagy Romulus (Budaörsi Latinovits Színház)

Részlet a Gyeskó Ágnes által írt tanári segédletből:

“Az irodalom tananyagba illesztve a darabot és az előadást is a középiskola mind a négy évében, sőt az általános iskola utolsó évében is lehet tanítani. Különösen ajánlott a 12. évfolyamon a modernség és az utómodernség irodalmának tanításakor, a brechti drámával való megismerkedéskor ill. az egzisztencialista irodalom tanításakor. Össze lehet hasonlítani egyrészről pl. Brecht más részről akár Kafka világával Dürrenmattét. A katasztrofizmus irányzatának bemutatására is alkalmas a mű (Bulgakov mellett vagy akár a disztópiákról tanultak kiegészítéseképpen), hisz Dürrenmatt is úgy vélekedik a világról, mint ami erkölcsi értelemben megérett a pusztulásra.

Képtalálat a következőre: „budaörs nagy romulus”

Minthogy a komikum minden fajtája megtalálható a műben és az előadásban is, jól tanulmányozhatóak ezek az esztétikai minőségek bármilyen tananyaghoz kapcsolva. Mind a régi NAT 10-es dráma tantárgyának keretében, mind az új NAT 9-10. osztályos tánc és dráma anyagába illesztve sok lehetőséget ad az előadás a nem realisztikus, stilizált és elidegenítő effektusokkal élő színházi nyelv, előadásmód megértésére.

A nyelvi pragmatika tanításakor mindenféle kommunikációs gyakorlat megvalósítására alkalmasak a mű dialógusai. A szereplők többféle nyelvi regiszterben szólalnak meg: hivatalos, emelkedett, bizalmas társalgási, alpári szlenges nyelvváltozatokra is található példa az előadás szövegében.

Az etika tananyagban az egyén és a hatalom, a személyes politikai felelősség, a hazához és az államhoz való viszony, a hazaszeretet témaköréhez kapcsolható a darab. Sok izgalmas etikai probléma megfogalmazódik a műben az állampolgári felelősséggel, az egyénnek a történelemben betöltött szerepével, a nyugati civilizációval kapcsolatban, és általában az állam feladatával kapcsolatban. Épp ezért, ill. a konkrét történelmi helyzet miatt a történelemórák anyagához is kapcsolódik a mű. Alkalmas a Római Birodalom bukásáról és a germán hódításról tanultak más szempontú elmélyítésére, de bármely birodalom, sőt bármely államhatalom történelmi szerepének átgondolására is. Sok olyan fogalom tisztázását indíthatja el, aminek pontos ismerete az általános műveltség része, pl. állam, civilizáció, barbárság, anarchizmus, hazaáruló.

Természetesen osztályfőnöki órára is ajánlom: beszélgethetünk az állampolgári tudatosságról és felelősségről valamint a civilizációnkról, a nyugati kultúra modern válságáról is.”

A segédanyag letölthető a színház honlapjáról.

További színházi segédanyagok letölthetők honlapunk Színház + dráma menüpontjából (Kincsestár).

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s