Káin és a populáris regiszter

Tóth Ágota szabadkai magyartanár (Kosztolányi Dezső Tehetséggondozó Gimnázium) két ötletgazdag és inspiráló tanulmánya olvasható az Újvidéki Egyetem (Bölcsészettudományi Kar, Magyar Nyelv és Irodalom Tanszék) Tanulmányok című folyóiratában. Az első egy hosszabb dolgozat részlete, a folyóirat 2016/1. számában jelent meg „És itt van újra Káin” Káin-parafrázisok párbeszéde a középiskolai irodalomtanításban címmel. Ez a tanulmány a Biblia tanítása kapcsán kínál izgalmas ötleteket – a szerző ugyanis különféle műfajú 20.-21. századi alkotások tükrében vizsgálja a bibliai Káin-történetet.

A folyóirat honlapjának képe

Tóth Ágota ötletei alapján akár még egy érettségi tétel is kidolgozható: a bibliai történet mellé öt művet társít: Hermann Hesse Demian és José Samarago Káin című regényét, Ady Endre: Káin megölte Ábelt című versét, Kosztolányi Dezső: Káin című novelláját és Kemény István: Egy hét az öreg Káinnal című versciklusát. A tanulmány részletesen kifejti, hogy ezek a szövegek hogyan viszonyulnak az alapszövegként kezelt biblia történethez, hogyan értelmezik újra/át vagy éppen a hagyományokkal egyetértésben az első testvérgyilkosság történetét, illetve hogyan folytatnak egymással is párbeszédet. Rámutat arra is – és ez különösen fontos – hogyan szólítják meg ezek a szövegek a gimnazista korosztályt, hogyan teszik számukra élővé a hagyományt.

A második tanulmány (Tanulmányok 2016/2.) középpontjában már az a gondolat áll, amely Káin története kapcsán is megfogalmazódott: hogyan, milyen művek segítségével lehet értő és akár szépirodalmat is örömmel olvasó felnőttekké nevelni a gimnazista korosztályt? Tóth Ágota Lackfi János Miért ne olvassak verset című művét használja sorvezetőnek, miközben megfogalmazza azt az alapvető gondolatot, hogy populáris művekkel lehet és érdemes a diákok érdeklődését felkelteni az irodalom, az olvasás iránt. A tanulmányban ajánl is két olyan kortárs szöveget, amelyek a diákok számára fontos, érdekes problémákat vesznek górcső alá a tanulók számára is érthető, ismerős nyelven; és beszámol a közös tanórai feldolgozás tapasztalatairól is. A két regény pedig, amelyeket Tóth Ágota példáját követve saját diákjainknak is feladhatunk: Kalapos Éva D.A.C. és Swati Avasthi Ököljog című műve.

Iványi-Szabó Rita

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s