Óravázlat Krasznahorkai László Báró Wenckheim hazatér című regényéhez

Az Aegon Művészeti Díj honlapjára augusztus végén felkerült új óravázlatok közül elsőként az idei díjazott, Krasznahorkai László Báró Wenckheim hazatér című regényéhez készített tananyagot ajánljuk olvasóink figyelmébe. „Tanítását indokolja és lehetővé teszi – írja a tananyag bevezetőjében Arató László –, hogy a szó hagyományos értelmében nagyregény, rengeteg emlékezetes karakterrel és izgalmas cselekménnyelKrimi, szatíra, botránykrónika, társadalomkritika, látomás a mai Magyarországról, különcökkel, korlátolt nyárspolgárokkal, Argentínából hazatérő, akarata ellenére szélhámos szerepű báróval, gyilkossá váló, a társadalomból kivonuló tudóssal, negatív utópiává, egyetemes példázattá váló magyar kisvárossal, bőrdzsekis motoros bandával, fergeteges komikus jelenetekkel. Világa ismeretlen és ismerős, valószerű és fantasztikus, mulatságos és hátborzongató, realisztikus és mitikus.” 

Feladatok a Báró Wenckhiem hazatér feldolgozásához

1. Közelítések, ráhangolódás 

1.1 A szélhámos és a kivonuló 
1.2 Alternatív megoldás: ráhangolódás részletekkel

2. A-változat – nyolc részlet az egészből 
I. A Tanár úr és a lánya (Különcök és/vagy krimik kedvelőinek)
II. A motorosok (Keményfiúknak – kemény lányok is lehetnek köztük)
III. A Báró érkezése (Zene- és botránykedvelőknek)
IV. A kávéscsésze – a Báró és Marika találkozása
(Romantikus lelkűletűeknek és pszichológia iránt érdeklődőknek)
V. A Tanár a bicerei állomáson (Filozofikus érdeklődésűeknek)
VI. A nyomok eltüntetése
(A politika, a negatív utópiák [pl. 1984] iránt érdeklődőknek, a szatírák kedvelőinek)
VII. A túlélők (?) Pesten (A rejtélyek kedvelőinek)
VIII. Apokalipszis és kánon (Tűzimádóknak)

3. B-változat – A regényegész feldolgozása szempontok alapján 
I. Tér és idő – a regény olvasása; műfaj
II. Nézőpont és beszédhelyzet – szólamok és nézőpontváltások – zenei szerkezet
III. Szereplők és cselekmény
IV. Motívumok
V. Párhuzamok, érintkezések
VI. Értelmezések

Az Aegon Díj honlapjáról letölthető óravázlat a tanároknak szóló segédanyagok mellett a diákok számára összeállított feladatokat és a tanórán is jól alkalmazható diasort tartalmaz. A tananyagok felépítéséről részletes tájékoztatást találnak a honlapon, a korábbi jelöltek és díjazottak műveihez készített óravázlatok ugyanitt érhetők el. Az idei jelöltek köteteihez írt tananyagok listája egyesületünk honlapján is olvasható.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s