Irodalom Másképp – Aegon verseny középiskolásoknak

A budapesti Eötvös József Gimnázium az Aegon Művészeti Díj támogatásával országos irodalomversenyt szervezett. A verseny legfőbb célja az volt, hogy a kortárs irodalom értelmező, reflektív olvasását támogassa.

A tavalyitól eltérően a verseny idén kétfordulós volt, az előválogató során a nevezőknek a 2017-es Aegon Művészeti Díj tíz jelölt könyvének egyikéről kellett könyvajánlót írniuk megadott szempontok alapján. Az első fordulón továbbjutók vehettek részt a döntőn, melyet 2018. március 23–25-én a bajai Petőfi-szigeten tartottak.

Miután a résztvevő diákok és kísérőik elfoglalták a szobáikat, a pénteken kezdődő rendezvény első programjaként a szervezők megnyitották a versenyt. Kertész Rita főszervező, az Eötvös József Gimnázium magyartanára, beszédében köszöntötte a négy évfolyam versenyzőit, az őket kísérő tanárokat, az évfolyamok témavezetőit és az egyes versenytémák szakértőit.

A megnyitót évfolyam-előadások követték, ahol a foglalkozást tartó tanárok a versenyfeladatok kiosztása után az egyes témákról úgy beszéltek, hogy minél több segítséget kínáljanak a tanulóknak a feladatok megközelítéséhez, a háttértudás megteremtéséhez, az elméleti ismeretek beépítéséhez.

Mindegyik évfolyam egy kortárs és egy klasszikus irodalmi mű összehasonlítását kapta feladatául eltérő szempontok alapján, a diákoknak egy összehasonlító esszét és egy kreatív szövegalkotási feladatot kellett megoldaniuk.

  • A 9. osztályosok, akiknek mentora Takács László volt, témavezetői pedig Szarka Eszter és Pintér Borbála, „Az elbeszélők diadala” témáján belül Kosztolányi Dezső Esti Kornélját vetették össze Dragomán György Oroszlánkórusával.
  • A 10. osztályos diákok – Arató Lászlóval mint mentorral és Lakatos István témavezetővel – a „Puzzle történetek” című téma keretében Tóth Krisztina Pixeljét és Mikszáth Kálmán A jó palócok című művét értelmezték.
  • A 11. évfolyam tanulói, mentortanáruk Molnár Gábor Tamás, témavezetőjük Hudáky Rita, „A nemlétből a mindenség fővárosába” problémakörét vizsgálták Háy János A gyerek és Csehov Három nővér művein keresztül,
  • míg a 12.-es tanulók Milbacher Róbert mentorral és Bacsó Péter témavezetővel az „Acte gratuit?” kérdését tanulmányozták Németh Gábor Egy mormota nyara és Camus Az idegen című művek elemzésén keresztül.

Az évfolyam-előadások után a diákok önállóan dolgoztak esszéiken és kreatív feladataikon, amiket másnap délutánig kellett elkészíteniük. Az egyes mentorok tanácsaikkal, javaslataikkal segítették az alkotói folyamatot, a szemináriumokon szerzett tudás beépítését. A feladatok megoldása során a diákok ellepték az ifjúsági szálló termeit, elfoglalták a szabad foteleket, székeket, s egészen az első esti beszélgetésig belemélyülhettek az írásba.Este Németh Gábor kortárs íróval beszélgetett Bacsó Péter, aki az író életében jelentős szerepet betöltő tárgyakkal kapcsolatos asszociációk mentén szervezte a társalgást. Németh Gábor színes történetei és felolvasása inspirációt jelenthetett a feladatok megírásában.

Miközben a diákok a feladataikon dolgoztak, szombat délelőtt a versenyen résztvevő tanárok számára tartott szemináriumi foglalkozást Vinczellér Katalin gimnáziumi magyartanár, aki egyben a Pagony & Tilos az Á könyvkiadó munkatársa is. E foglalkozás témája a kortárs ifjúsági irodalom tanórai beépítése volt, a konkrét mű, melynek szövegközpontú értelmezésén keresztül a tanárok hasznos ötleteket meríthettek munkájukhoz Laboda Kornél mátéPONTindul című regénye volt.

Délután a tanárok újabb szemináriumon bővíthették módszertani repertoárjukat, ezúttal Kertész Rita segítségével, aki a slam-szövegek tanórai feldolgozásával kapcsolatban tartott műhelyt.

Miután a kész munkák beérkeztek a javító tanárokhoz, egy, a feladatok köré épülő problémacentrikus foglalkozás következett, ahol a diákoknak lehetőségük volt reflektálni saját alkotói folyamatukra is.

Este egy közös irodalmi játék keretében[1] vezethették le a verseny okozta izgalmakat a tanulók, akik a napok során szerzett barátságaikat is bővíthették és elmélyíthették az interaktív gyakorlatokon keresztül.

A versenyt az utolsó nap reggelén tartott eredményhirdetés és díjkiosztó zárta. Milbacher Róbert értékelte elsőként a versenyt, aki kiemelte a rendezvény különlegességét, szemléleti egyediségét, és az arra vonatkozó igényt, hogy a már második éve megrendezett verseny állandó hagyománnyá váljon. Ezután az egyes évfolyamok munkáit külön értékelték a zsűri tanárai, akiknek mindegyike hangsúlyozta a beadott munkák magas színvonalát, kivételességét.

Az első helyezettek egy e-bookkal lehettek gazdagabbak az Aegon jóvoltából, a többi helyezett és különdíjas pedig kortárs könyveket kapott a Tilos az Á és az Aegon támogatásával.

Az eredményeket feltüntető részletes táblázat a verseny Facebook-oldalán olvasható. 

Ezúton is gratulálunk minden résztvevőnek és helyezettnek!

Kodácsi Boglárka

[1] A esti irodalmi játékot cikkünk szerzője, Kodácsi Boglárka vezette (szerk.)

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

w

Kapcsolódás: %s