Frissítés: Bejegyzésünk már a 2022. májusi feladatsort és javítási-értékelési útmutatót is tartalmazza. (2022.05.03.)
2019. február 22-én tettük közzé honlapunkon (itt) az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) és az Oktatási Hivatal (OH) honlapján elérhető középszintű érettségi feladatsorok listáját. Mint ismeretes, 2017-től új vizsgaleírás és vizsgakövetelmények szerint zajlanak az érettségi vizsgák magyar nyelvből és irodalomból. 2015 őszén az OFI honlapján (itt) váltak elérhetővé az első közép- és emelt szintű mintafeladatsorok, majd 2016 őszétől az OH honlapján (legutóbb itt) szintén megjelent több mintatétel és mintafeladat. Az alábbi feladatbank elsősorban az emelt szintű érettségire való felkészítésben nyújthat segítséget. Listánk az összes eddigi mintafeladat, központi emelt szintű érettségi feladatsor és javítási–értékelési útmutató hiperhivatkozását tartalmazza, de szerepelnek rajta a szövegértési (nyelvi-irodalmi műveltségi) és szövegalkotási feladatok témái, illetve a műelemzésre kijelölt alkotások szerzői, címei is. Mivel a korábbi emelt szintű feladatsorokból ismerős gyakorlati írásbeliség (gyakorlati szövegalkotás) – választható feladatként – 2017-től a középszintű feladatsorokban kapott helyet, feladatbankunk a középszintű érettségi vizsgára készülők számára is hasznos lehet.
A megváltozott követelményekről a Magyartanárok Egyesülete 2016 őszén rendezett konferenciát. A konferencián elhangzott előadások diasorai honlapunkon (itt) érhetők el. A változásokról honlapunkon (itt és itt) további hasznos információk találhatók.
Az OH honlapján (itt) minden korábbi vizsgaidőszak feladatsorai elérhetők. A feladatbank elején azok a 2017-től megjelent központi feladatsorok szerepelnek, amelyek megfelelnek az új vizsgaleírásnak és vizsgakövetelményeknek. A táblázatban a rövidítések a feladattípusokat jelölik: Sz. – szövegértési és nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor (korábban: nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor); M. – műértelmező szöveg alkotása (korábban: egy mű értelmezése); R. – reflektáló szöveg alkotása (korábban: reflektálás egy jelenségre).
Központi feladatsorok az Oktatási Hivatal honlapján |
Szövegértési és nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor |
Műértelmező szöveg alkotása és reflektáló szöveg alkotása |
2022. május-június – |
Sz.: Vörös Imre: |
M.: Pilinszky János: |
2021. október-november – |
Sz.: Rába György: |
M.: Mándy Iván: |
2021. május-június – |
Sz.: Lapis József: |
M.: Nagy Gáspár: Rengéseim |
2020. október-november – |
Sz.: Németh G. Béla: |
M.: Kányádi Sándor: R.: Egységes irodalomszemlélet vagy a megközelítések sokfélesége? |
2020. május-június – |
Sz.: Márai Sándor: |
M.: Szabó Lőrinc:
R.: Hogyan segítik a mesék az értő olvasást és az olvasóvá válást? |
2019. október-november – feladatlap és |
Sz.: Nemes Nagy Ágnes: Szőke bikkfák (verselemzések) |
M.: Arany János: Bor vitéz R.: Milyen jelentőséget és értékeket tulajdonítunk a történetmondásnak? |
2019. május-június – |
Sz.: Mártonfi Attila: |
M.: Tandori Dezső: R.: Bob Dylan Nobel-díja |
2018. október-november – feladatlap és |
Sz.: Kosztolányi Dezső: |
M.: Vajda János: R.: Valós-e a dráma és a színház közti különbségtétel? |
2018. május-június – |
Sz.: Ferencz Győző: Utószó A magyar költészet antológiája című kötethez (részlet) |
M.: Ady Endre: Emlékezés egy nyár-éjszakára R.: Vulgáris nyelvhasználat a kortárs drámában és színpadon |
2017. október-november – feladatlap és |
Sz.: Madách Imre: Az ember tragédiája (15. szín, részlet) |
M.: Csoóri Sándor: Elengednélek, visszahívnálak R.: A történelem megjelenítése az irodalmi hagyományban |
2017. május-június – |
Sz.: Ottlik Géza: Iskola a határon (részlet) |
M.: Vörösmarty Mihály: R.: Klasszikus művek újrafordításának szükségessége |
Az OH honlapján a vizsgák nyilvánosságra hozott anyagai között (legutóbb itt) érhető el egy-egy mintafeladat a műértelmező, illetve a reflektáló szövegalkotáshoz.
Mintafeladatok az Oktatási Hivatal honlapján |
Műértelmező szövegalkotás és reflektáló szövegalkotás |
M.: Vajda János: Nádas tavon |
|
Mintafeladat és megoldókulcs |
R.: Hogyan viszonyulunk az új nyilvánosság |
Az OFI honlapján elérhető feladatokat – mint arra az oldal (itt) figyelmeztet – az intézet munkatársai fejlesztették: „[a]zok a jogszabályban előírt követelményeknek és vizsgaleírásoknak megfelelnek, de számos részletében eltérhetnek az OH tételkészítő bizottsága által készített és készítendő feladatsoroktól. A 2017-es érettségi feladatsorok fejlesztése az OH-ban zajlik.”
Mintafeladatsorok az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet honlapján |
Szövegértési és nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor |
Műértelmező szöveg alkotása és reflektáló szöveg alkotása |
Sz.: V. Nagy Viktória: Aktuális ókor (Beszélgetés Karsai György klasszika-filológussal) |
M.: Szabó T. Anna: |
|
R.: Mi lehet a legfontosabb különbség ember és állat között? |
||
Sz.: Oláh Tamás: A vers születése (a pszichológia szemszögéből) |
M.: Babits Mihály: Mozgófénykép |
|
R.: Szükséges, hogy az iskola alakítsa a tanulók személyiségét? |
||
Sz.: Bächer Iván: A hurcolkodó Jókai |
M.: Kányádi Sándor: Mikor Janus elhagyta Páduát |
|
R.: Kivándorlás, bevándorlás, migráció |
||
Sz.: Beszélgetés a Toldi estéjéről (Beney Zsuzsa és Jelenits István beszélgetése) |
M.: Kovács András Ferenc: Angyalfia, senki lánya: Karácsonyi szekvencia |
|
R.: Meghökkentő szobrok az utcákon, köztereken |
Az OH honlapjáról elérhető, 2017 előtt készült központi érettségi feladatsorok csak részben felelnek meg az új vizsgaleírásnak és vizsgakövetelményeknek. A táblázatban a rövidítések a feladattípusok nevét jelölik: Ny. – nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor (ma: szövegértési és nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor); E. – egy mű értelmezése (ma: műértelmező szöveg alkotása); R. – reflektálás egy jelenségre (ma: reflektáló szöveg alkotása). A gyakorlati írásbeliség (Gy.) 2017-től a középszintű feladatsorokban kapott helyet gyakorlati szövegalkotás néven. Mivel a középszintű érettségire készülők számára hasznosak lehetnek a korábbi emelt szintű feladatok, ezek témája is szerepel a táblázatban.
Központi feladatsorok az Oktatási Hivatal honlapján |
Nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor |
Egy mű értelmezése, reflektálás egy jelenségre és gyakorlati írásbeliség |
2016. október-november – |
Ny.: Vas István: A fordító köszönete |
E.: Nagy László: József Attila! |
R.: Indokolt-e a helyesírási szabályok változása? |
||
Gy.: Vita az interjú műfajáról |
||
2016. május-június – |
Ny.: Arany János: Bánk bán tanulmányok: Bánk jelleme (részlet) |
E.: Csáth Géza: |
R.: Magyar alkotók megismertetése külföldön |
||
Gy.: Felhívás a településről származó fiatalok számára |
||
2015. október-november – |
Ny.: Kölcsey Ferenc: Szondi (töredék) | E.: Szabó Lőrinc: Örök élet |
R.: Ahány olvasó, annyi értelmezés? |
||
Gy.: Figyelemfelkeltő felhívás egy diákkonferencia honlapjára |
||
2015. május-június – |
Ny.: A magyar nyelv és irodalom enciklopédiája (Sipos Lajos előszava) |
E.: Lator László: Régi fénykép |
R.: Mivel magyarázható az alkotók magánéletéről szóló adaptációk sikere? |
||
Gy.: Hozzászólás a lakásszínházakról |
||
2014. október-november – |
Ny.: Radnóti Miklós: Száll a tavasz…: Előhang az Eclogákhoz |
E.: Arany János: |
R.: Segíti a szerző életútjának ismerete a műalkotás megértését? |
||
Gy.: Levél az igazgatónak az italos dobozok iskolai gyűjtéséről |
||
2014. május-június – |
Ny.: Ady Endre: A fehér lótuszok |
E.: Pilinszky János: Egy arckép alá |
R.: Összefügg-e a tartalom a műfaj megválasztásával? |
||
Gy.: Vitaindító a közösségi célú digitális írásbeliségről |
||
2013. október-november – feladatlap és megoldókulcs |
Ny.: Voigt Vilmos: Folklór és folklorizmus (részletek) | E.: Füst Milán: „Ha csontjaimat meg kelletik adni” |
R.: Érvényesek a műfaji határok a 20-21. századi irodalomban? |
||
Gy.: Hozzászólás a slágerek kulturális szerepéről |
||
2013. május-június – |
Ny.: Csokonai Vitéz Mihály: Tüdőgyulladásomról | E.: Vas István: Cambridge-i elégia |
R.: Átörökíthető-e a kulturális hagyomány? |
||
Gy.: Hivatalos levél a színház művészeti titkárának a diákok nevében |
||
2012. október-november – |
Ny.: Peter Szondi: A modern dráma elmélete: Az epikus színház (részlet) | E.: Juhász Gyula: Órák zenéje |
R.: Olvasókká nevel-e a gyermekirodalom? |
||
Gy.: Felhívás az iskola honlapjára káromkodásmentes nap megszervezéséhez |
||
2012. május-június – |
Ny.: Németh G. Béla: Szerkesztői utószó a Hét évszázad magyar költői című antológiához | E.: Heltai Jenő: Nagyapó |
R.: A tudós alakja az irodalmi alkotásokban |
||
Gy.: Üdvözlő beszéd Kazinczy Ferenc nevében |
||
2011. október-november – |
Ny.: Berzsenyi Dániel: A magyarokhoz („Romlásnak indult hajdan erős magyar!”) |
E.: Kassák Lajos: Örömhöz |
R.: Ember és táj viszonya a műalkotásokban |
||
Gy.: Vitaindító a helyi újságban egy szociális kérdésben |
||
2011. május-június – |
Ny.: A magyar irodalom történetei (Szegedy-Maszák Mihály előszava) | E.: Karinthy Frigyes: Mint aki halkan belelépett… / Kosztolányi Dezső: Mint aki a sínek közé esett… |
R.: Tükrözheti-e egy olvasmánylista a lakosság tényleges olvasói érdeklődést? |
||
Gy.: Ajánló az igazgatónak egy diáktárs hivatalos elismeréséhez |
||
2010. október-november – |
Ny.: Szerb Antal: A világirodalom története (részlet) |
E.: Babits Mihály: Mint a kutya silány házában… |
R.: Mivel magyarázható a nézőszámok változása? |
||
Gy.: Vitaindító: mennyire képes irányítani sorsát a 21. század gyermeke? |
||
2010. május-június – |
Ny.: Babits Mihály: Mint különös hírmondó… | E.: József Attila: Holt vidék |
R.: Világok, korszakok szembesítése az irodalmi művekben |
||
Gy.: Felszólalás a mozi vagy a kávézó védelmében |
||
2009. október-november – |
Ny.: Horváth János: Irodalmunk fejlődésének főbb mozzanatai (részlet) | E.: Radnóti Miklós: A félelmetes angyal |
R.: Klasszikus irodalmi művek képregény-változatai |
||
Gy.: Levél a szerkesztőségnek a legszebb versek listájához |
||
2009. május-június – |
Ny.: Babits Mihály: Arany mint arisztokrata (részlet) | E.: Tóth Árpád: Erdő |
R.: Mi motiválja korunk olvasóját? |
||
Gy.: Glossza a plázázásról |
||
2008. október-november – |
Ny.: Nemes Nagy Ágnes: Csillagszemű (részlet) | E.: Parti Nagy Lajos: Szende |
R.: A romantika ismérvei |
||
Gy.: Levél az MTA Helyesírási Bizottságának a j és az ly használatának kérdéseiről |
||
2008. május-június – |
Ny.: Ottlik Géza: A Nyugatról (részlet) |
E.: József Attila: Ha a hold süt… |
R.: Miért használják a költők az alapmetaforákat? |
||
Gy.: Olvasói levél a lap szerkesztőségének a bulvárosodás ellen |
||
2007. október-november – |
Ny.: Jókai Mór: Az arany ember: A Szent Borbála: A „Senki” szigete (részlet) | E.: Pilinszky János: Francia fogoly |
R.: Formában tudja-e tartani a költészet az emberi elmét és a lelket? |
||
Gy.: Beadvány az igazgatónak a testnevelésórák számának védelmében |
||
2007. május-június – |
Ny.: Kosztolányi Dezső: Marcus Aurelius |
E.: Krúdy Gyula: A szerelmi bűvészinas |
R.: A történetírás és a szépirodalom hasonlósága, különbségei |
||
Gy.: Utcai feliratokról egy magyar nyelvvel foglalkozó honlap olvasói rovatában |
||
2006. október-november – |
Ny.: Csokonai Vitéz Mihály: A tihanyi ekhóhoz |
E.: Nagy László: Adjon az Isten |
R.: Kivonhatjuk-e magunkat kultúránk hatása alól? |
||
Gy.: Cikk a helyi újságba a kerekesszékkel közlekedők védelmében |
||
2006. május-június – |
Ny.: Petőfi Sándor: Az apostol (részlet) |
E.: Ady Endre: Krónikás ének 1918-ból |
R.: Van-e jó műfordítás? |
||
Gy.: Hozzászólás egy diákkonferencián az egészség megóvásáról |
||
2006. február-március – |
Ny.: Balassi Bálint: Az ő szerelmének örök és maradandó voltáról | E.: Radnóti Miklós: Gyökér |
R.: A tömegmédia szerepe és hatása |
||
Gy.: Levél a polgármesternek egy szobor felállításáról |
||
2005. október-november – |
Ny.: Ady Endre: Emlékezés egy nyár-éjszakára |
E.: Petőfi Sándor: A bánat? Egy nagy óceán |
R.: Irodalmi művek népszerűsítő kivonatai |
||
Gy.: Hozzászólás az iskolai faliújságra a színjátszókör megalakítása érdekében |
||
2005. május-június – |
Ny.: József Attila: (Karóval jöttél…) |
E.: Vörösmarty Mihály: A Guttenberg-albumba |
R.: A humor jelentősége |
||
Gy.: Körlevél egy diákköltőket bemutató honlap céljából a leendő szerzőkhöz |
A kétszintű érettségi bevezetése előtti próbaérettségi feladatsorok közül a legkorábbiak még nem pdf, hanem doc formátumban készültek. Az OH honlapján a 2004. évi próbaérettségi feladatlapja nem érhető el, de a megoldókulcs a feladatsort is tartalmazza.
Próbaérettségi feladatsorok az Oktatási Hivatal honlapján |
Nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor |
Egy mű értelmezése, reflektálás egy jelenségre és gyakorlati írásbeliség |
2004. május – |
Ny.: Madách Imre: Az ember tragédiája (15. szín, részlet) |
E.: Berzsenyi Dániel: Horác |
R.: Eljárhat-e a szövegek fölött az idő? |
||
Gy.: Cikk az iskolaújságba a nemzedékek közötti problémákról |
||
2003. május – |
Ny.: Arany János: Magányban |
E.: Szapphó: Aphroditéhez (Babits Mihály fordítása) |
R.: A kaland mint cselekményszervező elem |
||
Gy.: Vitaindító: milyen változásokat idézhet elő a nyelvhasználatban a mobiltelefon elterjedése? |
Borítókép: Délmagyar
“Emelt szintű érettségi feladatok, mintafeladatok az Oktatási Hivatal és az OFI honlapján” bejegyzéshez ozzászólás