Óravázlat Kemény István Nílus című kötetéhez

Képtalálat a következőre: „kemény istván nílus”Az Aegon Művészeti Díj honlapján megjelent a Kemény István legújabb verseskötetéhez készült óravázlat. Szerzője, Arató László a következő bevezetővel ajánlja a művet:

„Az új kötet újdonsága, hogy a rációhoz, az alapvetőnek tartott értékekhez való konzervatív ragaszkodást ezúttal egy általánosként tapasztalt post-truth világállapotban, ahhoz viszonyulva, azt belülről átélve fogalmazza meg. Az egész kötet kohézióját teremti meg, hogy van egy központi témája: az igazságérvény igényének fenntartása a post-truth, az igazság utáni korszakban. Egy igazságról lemondó periódusban keresi az igazságot, egy történelem utáni korban vizsgálja a történelmet. Nem véletlen, hogy az igazság a kötetnek olyan gyakran ismétlődő kulcsszava, mint A királynál című kötetben a szív, szívem. Ugyanígy központi szó a remény. Ezek köre a nagyon régimódi fogalmak köré épül a kötet.

Mi is az a post-truth és miért éppen ebben a kötetben lett közegmeghatározó? A post-truth az igazság közös, objektív normáinak eltűnését jelenti, a tények és alternatív tények (a valóság egészét reprezentálónak beállított résztények, hazugságok, álhírek), a tudás, a vélemény, a hiedelem és az igazság bonyodalmas szét- és összecsúszását. 2016-ban (a kötet összeállásának évében) az Oxford Dictionary az év szavának nevezte a »post-truth«-t. A fogalom diadalútja szorosan összefügg Donald Trump elnökké választásával és a Brexittel, két olyan politikai történéssel, amelyben meghatározóvá, történelemformáló erővé váltak a politikusok és a média által gyártott alternatív tények és álhírek, megkérdőjeleződtek, megrendültek, vereséget szenvedtek a liberális demokrácia alapértékei, alapelvei. Vereséget látszik szenvedni a felvilágosodás, a modernitás Kemény számára a kötet verseinek (pl. Patai második énekeHipnoterápia) tanúsága szerint oly fontos projektje. Magyarországon az adott periódusban hasonló folyamatot jelentett a – hozzánk nemigen igyekvő, nálunk nem igazán lévő – menekültektől, bevándorlóktól való (mesterségesen gerjesztett) félelem eluralkodása, az e köré épülő virtuális valóság. Természetesen az álhírek uralma, a valóság és az igazság fogalmának elbizonytalanodása, a valóság mesterséges kreálhatósága (a propaganda, a média által) nem új jelenség, azonban mindez a 21. század második évtizedében a korábbiaknál is látványosabbá vált.

A kötet harmadik főszereplője az igazság és a remény mellett az idő. Ezt támasztja alá, hogy a kötetet két folyóvers határolja: a Rakpartos ballada Dunájával indul és a Nílussal ér véget. A folyó pedig hagyományos időmúlásszimbólum, gondoljunk csak Hérakleitosz híres tézisére, a »nem léphetsz kétszer ugyanabba a folyóba« mondatra vagy József Attila A Dunánál című nagy időversére. Az idő meghatározó szerepét jelzi az is, hogy a két folyóvers egy Délig és egy Estig című ciklust fog közre.  A kötet tehát egy nap alatt »játszódik« (akárcsak Kemény klasszikussá vált Egy nap élet című verse), de ez a nap éveket, sőt néhol évszázadokat foglal magába.  A Délig ciklus inkább az igazság, az Estig inkább a remény fogalma köré rendeződik, ha néhány vers nem áll is mozdíthatatlanul a kötetben elfoglalt helyén, akár ciklust is cserélhetne. Az Estig ciklus a remény fogalma mellett s azzal szoros összefüggésben az özönvíz és a világvége (pl. Esti kérdés P. Gy.-hezHelyszínelők vitája) jegyében áll.”

tananyagok felépítéséről részletes tájékoztatást találnak az Aegon Művészeti Díj honlapján, a korábbi jelöltek és díjazottak műveihez készített óravázlatok ugyanitt érhetők el. Az idei jelöltek köteteihez írt tananyagok listája egyesületünk honlapján (itt) is olvasható.

A Nílushoz írt óravázlat az Aegon-díj honlapjáról (innen) érhető el.

 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s