„Korrekt feladatsort kaptak a diákok” – Schiller Mariann a középszintű magyarérettségi feladatairól

Fotó: Markoszov Gergely / Népszava

2020. május 4-én került sor a magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi vizsgákra közép- és emelt szinten. A feladatsorok és a javítási-értékelési útmutatók a vizsgát követő napon – május 5-től – érhetők el az Oktatási Hivatal (OH) honlapján (itt). A járványhelyzet miatt idén a szóbeli vizsgákat nem szervezik meg – a rendelkezésekről szintén az OH honlapján (itt) találhatók részletes információk. Az írásbeli napján Schiller Mariann a Magyartanárok Egyesülete választmányának képviseletében az Index, az Inforádió, a Népszava, valamint az ATV és az RTL Híradójának kérdéseire válaszolva értékelte a középszintű feladatsort.

 

„Én úgy látom, hogy ez egy diákbarát, abszolút megoldható feladatsor volt – mondta az Inforádiónak adott interjújában (itt) Schiller Mariann. – A szövegértési feladatsor nagyon korrekt, megoldható volt. Nem volt hosszú, és nagyon ügyesen volt tördelve a szöveg, könnyű volt benne tájékozódni, ami fontos szempont, ha időre kell dolgozni. Nem volt benne olyan feladat, ami szövegalkotást, fogalmazást igényel: egy-egy mondatot, de jellemzően szavakat és kifejezéseket kellett írni. Változatosak és egyértelműek voltak a feladatok, a megoldás hatvan percbe bőven bele kellett hogy férjen. Még egy olyan feladat is volt, amiben a megállapításoknak az erősítéséről, illetve gyengítéséről való szavakat kellett keresni, ez magyarán azt jelenti, hogy a fake news-t az igazi news-tól hogyan különítjük el – ez érdekes módon rímelt a Fekete István-novellára is. 

 

Az érvelés versenysport és szabadidősport különbségéről szólt. Jó a téma, mert a diákok nagy részéhez közel áll (akár azért, mert sportol, akár azért, mert nem), és jól is volt megfogalmazva. A gyakorlati szövegalkotás egy hivatalos levél megírását kívánta – a téma, amiről írni lehetett, nagyon szép, de pongyolán van megfogalmazva: nem egyértelmű a feladat alapján, hogy minden érintettnek, vagy a felsoroltak közül egy fogyatékkal élő számára kell programot kitalálni.

 

Az összehasonlítás szerintem nagyon nehéz volt, Arany János Kertben és Tóth Árpád Lélektől lélekig című művei nehéz versek, és itt nagy különbség lehet a diákok között abban, hogy tanulták-e vagy sem. A megadott szempontok alapján – »szerkesztési, poétikai eljárások« – ráadásul nehéz ezt a két szöveget összevetni.

 

A Tolvaj című Fekete István-novellát nyilván nem ismerhették a diákok. A szöveg szerint nem jelent meg az író életében – viszont nincs feltüntetve, hogy az író mikor élt, és ez nehezebbé tette, hogy a vizsgázók elhelyezzék korban. A novella rövid, jól olvasható, érthető – itt a feladat kiírásával van egy kis probléma: az elmúlt évek gyakorlatához hasonlóan már a feladat megfogalmazza a válaszokat, vagyis amire a gyerekek rájöhetnének, amit a vizsgázók felfedezhetnének mint saját gondolatot, az már benne van a kérdésben, arról már nem nagyon tudnak írni.”

 

A teljes interjú az Infostart honlapján (itt és itt) – és az alábbi lejátszón hallgatható meg.

 

AJÁNLOTT SAJTÓMEGJELENÉSEK

 

 

Index – Volt egy-két csapda a magyar érettségiben

 

 

Infostart – Szaktanár: diákbarát, abszolút megoldható volt a magyarérettségi

 

 

Népszava – Versenysportról maszkban, fertőtlenítővel

 

 

ATV Híradó – Elkezdődött a rendhagyó érettségi (02:38-tól)

 

 

RTL Híradó – Idén az írásbeli érettségi alapján kapják a diákok a felvételi pontokat (01:08-tól)

 

 

Klubrádió – Vesztegzár – veletek vagyunk (02:09-től)

 

„Korrekt feladatsort kaptak a diákok” – Schiller Mariann a középszintű magyarérettségi feladatairól” bejegyzéshez egy hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s