Szakmai nap a Magyartanárok Egyesülete és az Örkény István Színház szervezésében

Téma: színházi nevelés és magyartanítás
Részletes beszámoló: itt

ket-logo

A   S Z Í N H Á Z   I S K O L Á J A

Helyszín: Örkény István Színház (Budapest, Madách tér 6.)

Időpont: 2017. február 11.

                          9.30-10.00             Regisztráció, jelentkezés a műhelymunkára

                           10.00-11.00            Előadások I.

Mácsai Pál: A szakmai nap megnyitója

Cziboly Ádám: A színházi nevelési programok pedagógiai céljai (InSite Drama)

Spiró György: Drámában a szerző nincs jelen

                           11.00-12.30            Párhuzamos műhelymunkák I.

Neudold Júlia: Hamlet FLESS – Miként készítsünk fel egy osztályt színházlátogatásra? (Örkény IRAM)

Végvári Viktória, Hoffer Károly: Mit tud a báb a színházban? (Budapest Bábszínház, Mozgató)

                           13.00-14.10            Előadások II.

Dohy Anna: A bábu lázadása. Kérdések a báb(test) színpadi mozgásáról (KET) (letölthető, ppta taoista mese)

Kiss Judit Ágnes: „általment a keskeny pallón” – séták egy Arany-ballada körül

Takács Gábor: Fúzió és koprodukció – A tánc/színházi nevelési előadások születése (NTSZ-KET-Káva: DTIE)

                           14.30-16.00           Párhuzamos műhelymunkák II.

Bethlenfalvy Ádám: A recept színdarabosítása (Örkény IRAM, InSite Drama)

Kun Attila: Mozgó tanterem – Kreatív mozgásismereti gyakorlatok (KET)

Varju Nándor: Azért élek, hogy elmeséljem az életemet…” – Improvizációs gyakorlatok irodalomórákra (Örkény IRAM)

 

                          ▕▕▕  16.30-17.00            A szakmai naphoz kapcsolódó színházi program

VERS – SZÍNHÁZ – ISKOLA: Beszélgetés Mácsai Pállal (Örkény IRAM)

 

A szakmai napon a részvétel díjtalan. Minden érdeklődőt szeretettel várunk, és kérjük, hogy mielőbb regisztráljanak a magyartanarok@gmail.com címen! A jelentkezéseket az Örkény Színház stúdiójának befogadóképességét figyelembe véve tudjuk fogadni.

A konferencia résztvevői a 19 órakor kezdődő Azt meséld el, Pista! című előadásra – korlátozott számban – kedvezményes pótszékes jegyet (1800 Ft) kérhetnek az iram@orkenyszinhaz.hu címen!

 

kis-logok

RÉSZLETES ISMERTETŐ néhány programponthoz

Cziboly Ádám: A színházi nevelési programok pedagógiai céljai

Bevezető előadásunkban először arra keressük a választ: mi is az a színházi nevelés és mi nem az? Áttekintjük, mennyire sokféle színházi nevelési program létezik ma Magyarországon az osztályteremtől a nagyszínpadig, a bábszínháztól a táncszínházig, a felkészítő beszélgetéstől a feldolgozó drámafoglalkozásig, az emberi kérdéseket feszegető programtól a prevenciósig. Megnézzük, a programok hogyan és mennyiben kapcsolódnak a NAT valamely fejezetéhez, vagy más nevelési-társadalmi kihívásokhoz, és erről hol és hogyan tájékozódhatnak a programot kereső pedagógusok.

Neudold Júlia: HAMLET FLESS – Miként készítsünk fel egy osztályt színházlátogatásra? (Az Örkény IRAM bemutató foglalkozása)

A bemutatón saját élményű gyakorlatok és beszélgetések során ismerkedhetnek meg a résztvevők az Örkény Színház gyakorlatával. Az osztályoknak kínált FLESS foglalkozások konkrét előadásokhoz kapcsolódnak. Fő céljuk a színházi élmény befogadásának tanítása, a ráhangolódás.

A Hamlet FLESS bemutatón való részvételhez nem szükséges az Örkény Színház előadásának ismerete. A workshopot főleg azoknak a pedagógusoknak ajánljuk, akik még nem ismerik az Örkény IRAM felkészítő foglalkozásait.

Végvári Viktória, Hoffer Károly: Mit tud a báb a színházban?  (Budapest Bábszínház)

Milyen közelítési módokat kínálhat a színházművészethez a bábszínház? Gyerekműfaj-e a báb? Mit jelent a “bábos gondolkodás”? Melyek a színházi nevelés speciális lehetőségei a bábszínházban? – Műfajelméleti bevezető bábokon és játékokon keresztül.

 

Bethlenfalvy Ádám: A recept színdarabosítása (Az Örkény IRAM foglalkozása)

Az amerikai ‘Chamber Theatre’ műfaja arra az alapvetésre épül, hogy bármilyen szöveg használható színházi alapanyagként. Egy szöveg színházi alapanyagként való használata pedig, felfogható egy speciális alkotó-szövegelemzési megközelítésként is. Ezen a workshopon a ‘Chamber Theatre’ műfajával ismerkedhetnek a résztvevők.


 Kun Attila: Mozgó tanterem – Kreatív mozgásismereti gyakorlatok (KET)

Ez a workshop számomra a szakmai együttgondolkodás fontos pillanata: párbeszéd, ahol a résztvevő pedagógusok tapasztalata találkozik a KET (Közép-Európa Táncszínház) tudástárával. Szeretném megmutatni, hogy mi történik az osztályokkal a DTIE előadásokon. A résztvevők konyhakész, rögtön használható feladatokat kapnak, és elsajátíthatják a készséget arra, hogy maguk is új feladatokat, játékokat alakíthassanak ki a workshopon megismert mozgásnyelvi eszközkészlet alapján, melyeket az iskolai tanórákon a művészeti és emberi élmények feldolgozására és értelmezésére használhatnak.

 

Varjú Nándor: “Azért élek, hogy elmeséljem az életemet…” – improvizációs gyakorlatok irodalomórákra (Az Örkény IRAM foglalkozása)

Ahogy az irodalom, az improvizáció is tudomány. Az emberi természet megismerésének és a tapasztalatok tudatos alkalmazásának tudománya. Az irodalomoktatásban a történeteknek fontos szerepe van, ahogy az improvizációban is – az ember rengeteg dolgot tanul történeteken keresztül. A tréning e két tudományterület közös vonásaira hívja fel a figyelmet az irodalomoktatásban jól alkalmazható gyakorlatok segítségével.

 

VERS – SZÍNHÁZ – ISKOLA: Beszélgetés Mácsai Pállal (Örkény IRAM)

A szakmai nap után Mácsai Pál igazgató és az IRAM program tagjai kötetlen formájú beszélgetésre várják a program meghosszabbítása iránt is érdeklődő tanárokat.

Az Örkény Színház 2014 áprilisában mutatta be az Anyám tyúkja (1.), majd a közelmúltban az Anyám tyúkja (2.) című rendhagyó színházi előadását. A közös cím már egy óvódás számára is beszédes, az alcímre (A magyar irodalom kötelező versei) pedig az iskolások rezzennek össze: kötelezők, memoriterek, verselemzés…

Mit tud kezdeni a színház és a magyaróra a költészeti örökséggel? Hogyan nyúlhat a versekhez érvényes és valódi figyelmet kivívó-kiérdemlő formában az élő kulturális emlékezet e két eltérő módon működő, ám egymásra is figyelő letéteményese?

Fényképek a rendezvényről: itt és itt

Reklámok