Frissítés: Bejegyzésünk már a 2023. októberi feladatsort és javítási-értékelési útmutatót is tartalmazza. (2023.10.18.)
2017-től – mint arról többször is beszámoltunk – megváltoztak a magyar nyelv és irodalom érettségi vizsga követelményei. Az alábbi feladatbankot elsősorban azzal a céllal adjuk közre, hogy segítséget nyújtson a középszintű érettségi vizsgára való felkészítésben. 2015 őszén az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) honlapján (itt) váltak elérhetővé az első közép- és emelt szintű mintafeladatsorok, majd 2016 őszétől az Oktatási Hivatal (OH) honlapján (legutóbb itt) szintén megjelent több mintatétel és mintafeladat. Feladatbankunk nemcsak az összes eddigi mintafeladat, központi középszintű érettségi feladatsor és javítási–értékelési útmutató hiperhivatkozását tartalmazza, de szerepelnek benne a szövegértési és szövegalkotási feladatok témái, illetve a műelemzésre kijelölt alkotások szerzői, címei is.
Az OH honlapján (itt) a korábbi vizsgaidőszakok feladatlapjai is elérhetők, az oldalon vizsgaidőszakok és vizsgatárgyak szerint is kutathatunk. A 2005–2016 közötti feladatsorok csak részben felelnek meg az új vizsgaleírásnak és vizsgakövetelményeknek. A feladatbank élén a 2017-től közzétett központi feladatsorok szerepelnek, a táblázatban a rövidítések a feladattípusokat jelölik: Sz. – szövegértés; É. – érvelés; Gy. – gyakorlati szövegalkotás; E. – egy mű értelmezése; Ö. – összehasonlító értelmezés.
Központi feladatsorok az Oktatási Hivatal honlapján |
Szövegértés és érvelés vagy gyakorlati szövegalkotás |
Egy mű értelmezése |
2023. október-november – feladatlap és megoldókulcs |
Sz.: A Szent László-mondakör nyomában – Jánó Mihály művészettörténészt kérdezi Balázs Géza É.: Mi lesz veled, konyha? Gy.: Hivatalos levél |
E.: Ottlik Géza: Uszodai tolvaj Ö.: Vörösmarty Mihály: |
2023. május-június – |
Sz.: Máté Andrea: A bikavér legendája É.: Bringázz a suliba! Gy.: Ajánlólevél a Kiváló tanuló |
E.: Lázár Ervin: Ö.: Petőfi Sándor: |
2022. október-november – |
Sz.: Kész Barnabás: A turul szerepe az ősi magyar hitvilágban É.: Kell-e a Gy.: Motivációs levél |
E.: Tamási Áron: Öreg pillangó Ö.: Gyóni Géza: |
2022. május-június – |
Sz.: Előszó a Magyar szókincstár: Rokon értelmű szavak, szólások és ellentétek szótára című kötethez
É.: A memoriterek szerepe a digitális civilizáció korában Gy.: Hozzászólás a tanulmányi kirándulások időpontjának tervezett egységesítése ügyében |
E.: Szabó Magda: Ö.: Janus |
2021. október-november – |
Sz.: Braun Tibor: A könyvek illata É.: Papír alapú térképek Gy.: Panaszlevél |
E.: Kosztolányi Dezső: |
2021. május-június – |
Sz.: Adamikné Jászó Anna: Miért voltak nagyok 1848 szónokai? É.: Videójáték vagy társasjáték? Gy.: Kérvény az iskola igazgatójához, javaslat természetjáró szakkör indítására |
E.: Mikszáth Kálmán: |
2020. október-november – feladatlap és |
Sz.: Scheuring István: A zene szeretetének evolúciós háttere É.: Az udvariasság szerepe a mindennapokban Gy.: Hozzászólás: Környezettudatos élelmiszervásárlás és táplálkozás |
E.: Szabó Magda: Csé Ö.: Berzsenyi Dániel: |
2020. május-június – feladatlap és |
Sz.: Tevan Andor: A könyv születése É.: A versenysport és a szabadidősport Gy.: Hivatalos levél az igazgatónak a fogyatékkal élők programjának támogatásához |
E.: Fekete István: Tolvaj Ö.: Arany János: Kertben / |
2019. október-november – feladatlap és |
Sz.: Tatár Zoltán: Beszédfelismerés a bűnüldözésben |
E.: Karinthy Frigyes: Ö.: Dsida Jenő: |
2019. május-június – feladatlap és megoldókulcs |
Sz.: A játék fogalma (A Magyar Néprajz nyomán) É.: Feliratozva vagy szinkronizálva nézzünk filmeket? Gy.: Hivatalos levél a jegyzőnek a kertben talált régészeti lelet miatt |
E.: Mándy Iván: Nyaralás Ö.: József Attila: |
2018. október-november – feladatlap és |
Sz.: Várkonyi Nándor: A találmány és a feltaláló É.: Miről érdemes vitatkozni a tanórán? Gy.: Csoportvezetői felszólalás |
E.: Cholnoky Viktor: Történet egy szívrőlÖ.: Berzsenyi Dániel: Osztályrészem / Kosztolányi Dezső: Boldog, szomorú dal |
2018. május-június – feladatlap és megoldókulcs |
Sz.: Szvetelszky Zsuzsanna: A barátság várai
É.: Más hagyományokhoz kapcsolódó ünnepek Gy.: Hivatalos levél településfejlesztési kérdésekről |
E.: Balázs Béla: Mosolygó Tündér Ilona meséje Ö.: József Attila: |
2017. október-november – feladatlap és |
Sz.: A tömegsajtó születése Magyarországon (Buzinkay Géza nyomán)
É.: Külföldi utazás vagy belföldi pihenés? Gy.: Felszólalás a lakógyűlésen |
E.: Babits Mihály: Ö.: Kosztolányi Dezső: |
2017. május-június – feladatlap és megoldókulcs |
Sz.: Hogyan építette Petőfi saját imázsát? (Kiss Orsi interjúja Adrovitz Annával és Kalla Zsuzsával)
É.: A versengés Gy.: Motivációs levél utastájékoztató munkakör betöltéséhez |
E.: Kosztolányi Dezső: Boldogság Ö.: József Attila: |
Az OH honlapján (legutóbb itt) a vizsgák nyilvánosságra hozott anyagai között érhetők el mintafeladatok. A feladatok közül a legtöbb a két új feladattípushoz, az érveléshez és a gyakorlati szövegalkotáshoz kapcsolódik. Felhívjuk olvasóink figyelmét, hogy honlapunkon elérhetők a Magyartanárok Egyesülete 2016. őszi konferenciáján elhangzott előadások diasorai az érvelés és a gyakorlati szövegalkotás tanításának módszertanáról. (A sikeres felkészítéshez Pethőné Nagy Csilla diasora és Fráter Adrienne diasora mellett figyelmükbe ajánljuk Schafferné Varga Judit diasorát is a középszintű tételek összeállításáról.)
Mintafeladatok az Oktatási Hivatal honlapján |
Érvelés |
Gyakorlati szövegalkotás |
Személyes találkozás helyett elektronikus kommunikáció? |
Kérvény az iskola igazgatójához | |
A tegező formák előretörése a hétköznapi nyelvhasználatban |
Panaszos levél az élelmiszer-áruház vezetőjének |
|
Miért csökken a magyar filmek látogatottsága? |
Motivációs levél nyári diákmunka betöltéséhez |
|
A kerékpározás egyéni és társadalmi haszna |
Vitaindító az iskolai papírgyűjtésekről |
Mintafeladatok az Oktatási Hivatal honlapján |
Egy mű értelmezése vagy összehasonlító értelmezés |
E.: Móricz Zsigmond: |
|
Mintafeladat és megoldókulcs |
Ö.: Petőfi Sándor: Képzetem / |
Az OFI honlapján elérhető feladatokat – mint arra az oldal (itt) figyelmeztet – az intézet munkatársai fejlesztették: „[a]zok a jogszabályban előírt követelményeknek és vizsgaleírásoknak megfelelnek, de számos részletében eltérhetnek az OH tételkészítő bizottsága által készített és készítendő feladatsoroktól. A 2017-es érettségi feladatsorok fejlesztése az OH-ban zajlik.”
Mintafeladatsorok az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet honlapján |
Szövegértés és érvelés vagy gyakorlati szövegalkotás |
Egy mű értelmezése |
1. Mintafeladatsor és megoldókulcs |
Sz.: Szaunahasználat |
E.: Petőfi Sándor: Betegségemben |
É.: Kegyes és kegyetlen hazugságok |
Ö.: Vajda János: Őszi hangulat / Dsida Jenő: Tavaszi ujjongás |
|
Gy.: Ajánlólevél egy rászoruló családról |
||
2. Mintafeladatsor és megoldókulcs |
Sz.: Zenélő szobrok |
E.: Johann Wolfgang von Goethe: A rémkirály (Vas István fordítása) |
É.: Az e-naplóról |
Ö.: Kányádi Sándor: Krumplis mese / Az álmos asszony (népmese) |
|
Gy.: Vitaindító a szemétszigetekről |
||
3. Mintafeladatsor és megoldókulcs |
Sz.: A sütés-főzés 12 módszere |
E.: Lackfi János: Dühöngő |
É.: Angol vagy német nyelvet tanuljak? |
Ö.: Katona József–Spiró György: Jeruzsálem pusztulása (részlet) / Áprily Lajos: Marcus Aurelius | |
Gy.: Motivációs levél telefonos értékesítői munkakör betöltéséhez |
||
4. Mintafeladatsor és megoldókulcs |
Sz.: Láthatatlan kultúra – madártávlatból |
E.: Rényi Ádám: Osztálytalálkozó |
É.: Oktatás és gazdasági teljesítmény |
Ö.: Ady Endre: Krónikás ének 1918-ból / Tinódi Sebestyén: Egri históriának summája (részletek) |
|
Gy.: Panaszos levél postai küldemény miatt |
Az OH honlapjáról elérhető, 2017 előtt készült érettségi feladatsorok utólag (2019.02.26.) kerültek feladatbankunkba. A táblázatban azért nem szerepelnek az érvelési (szövegalkotási) feladatok, mert nem felelnek meg az új vizsgaleírásnak és vizsgakövetelményeknek. A 2017 előtt készült szövegértési (Sz.) és szövegalkotási feladatok (E. – egy mű értelmezése; Ö. – itt: összehasonlító elemzés) csak részben felelnek meg az új követelményeknek.
A 2017 előtt megjelent emelt szintű feladatsorokban – az akkori követelményeknek megfelelően – folyamatosan helyet kapott a gyakorlati szövegalkotás. A 2003–2016 közötti emelt szintű feladatsorok listája honlapunkon (itt) érhető el.
Központi feladatsorok az Oktatási Hivatal honlapján |
Szövegértés | Egy mű értelmezése vagy összehasonlító elemzés |
2016. október-november – |
Sz.: Gyermekköltészet (Balassa Iván-Ortutay Gyula nyomán) |
E.: Karinthy Frigyes: Találkozás egy fiatalemberrel |
Ö.: Csokonai Vitéz Mihály: A boldogság / Tóth Árpád: Esti kertben… |
||
2016. május-június – |
Sz.: Miről vallanak a papiruszok? (Moravcsik Gyula nyomán) |
E.: Tamási Áron: |
Ö.: Vörösmarty Mihály: Liszt Ferenchez / Illyés Gyula: Bartók |
||
2015. október-november – |
Sz.: Bárdos József: Párválasztás a tündérmesében |
E.: Mészöly Miklós: |
Ö.: Tóth Árpád: Március / Áprily Lajos: Március |
||
2015. május-június – |
Sz.: Grendel Lajos: A modern magyar irodalom története: Bevezetés |
E.: Bodor Ádám: Állatkert |
Ö.: Tóth Árpád: Elégia egy rekettyebokorhoz / Jékely Zoltán: Az ég játékai |
||
2014. október-november – |
Sz.: Fónagy Zoltán: „Egyik nap úgy, mint a másikon” – Életritmus és időbeosztás a hagyományos társadalomban |
E.: Petőfi Sándor: |
Ö.: Ady Endre: Mag hó alatt / József Attila: Nem én kiáltok |
||
2014. május-június – |
Sz.: Veszelszki Ágnes: A digilektus hatása az írásbeli és a szóbeli kommunikációra egy kérdőíves vizsgálat alapján |
E.: Bródy Sándor: |
Ö.: Berzsenyi Dániel: Életfilozófia / Arany János: Visszatekintés |
||
2013. október-november – feladatlap és megoldókulcs |
Sz.: Beke József: „Irodalmi kétszersültek”: Irodalmunk nevezetes átdolgozott művei |
E.: Weöres Sándor: |
Ö.: Ady Endre: Hunn, új legenda / Kosztolányi Dezső: Költő a huszadik században |
||
2013. május-június – |
Sz.: Gósy Mária: A gyermeknyelv |
E.: Márai Sándor: Az árva |
Ö.: Berzsenyi Dániel: Napoleonhoz / Vörösmarty Mihály: Napoleon |
||
2012. október-november – |
Sz.: Keszler Borbála: Írásjelhasználat és nyelvi kultúra |
E.: Mándy Iván: A szürke sapka |
Ö.: Babits Mihály: Arany Jánoshoz / Szabó Lőrinc: Babits |
||
2012. május-június – |
Sz.: Nemzeti olvasókönyv (Közreadja Lukácsy Sándor) |
E.: Arany János: |
Ö.: Karinthy Frigyes: A jó tanuló felel / A rossz tanuló felel |
||
2011. október-november – |
Sz.: Boldizsár Ildikó: Bukott mesehősök |
E.: Lovik Károly: A gyilkos |
Ö.: Szabó Lőrinc: Dalmácia tücskeihez / A nyugodt csoda |
||
2011. május-június – |
Sz.: Nemes Nagy Ágnes: Párbeszéd a mai versről |
E.: Móricz Zsigmond: A világ végén már szép és jó |
Ö.: Csokonai Vitéz Mihály: Az álom leírása / Petőfi Sándor: Az álom… |
||
2010. október-november – |
Sz.: Bory István: Az igazi Lucifer |
E.: Lázár Ervin: Az asszony |
Ö.: Kosztolányi Dezső: Öreganyó / Füst Milán: Szózat az aggastyánhoz |
||
2010. május-június – |
Sz.: Somogyi F. Anikó: Szenzációs irodalmi felfedezés: Előkerült a Janus Pannonius-életmű hiányzó darabja (Beszélgetés Szentmártoni Szabó Gézával) |
E.: Gelléri Andor Endre: Pármai likőr |
Ö.: Kosztolányi Dezső: A kis mécs / Karinthy Frigyes: A kis edény |
||
2009. október-november – |
Sz.: Sümegi Noémi: Falfirkászok |
E.: Kosztolányi Dezső: Rend |
Ö.: József Attila: József Attila / Dsida Jenő: Huszonkettedik tavaszom közeledik |
||
2009. május-június – |
Sz.: Epilog (Részlet Mikszáth Kálmán Jókai Mór élete és kora című művéből) |
E.: Lázár Ervin: Csapda |
Ö.: Vörösmarty Mihály: Keserű pohár / Petőfi Sándor: Ivás közben |
||
2008. október-november – |
Sz.: Réz Pál: Fülszöveg |
E.: Ottlik Géza: |
Ö.: William Shakespeare: Hamlet, dán királyfi (részlet, Arany János fordítása) / Kiss Csaba: Hazatérés Dániába (részlet) |
||
2008. május-június – |
Sz.: Miért változik a nyelv? – Nádasdy Ádám tartott előadást a Mindentudás Egyetemén (Elek László interjúja) |
E.: Petelei István: |
Ö.: Berzsenyi Dániel: Horác / Vas István: Vides ut alta stet |
||
2007. október-november – |
Sz.: Ritoók Zsigmond-Szilágyi János György: Nevelés (részlet) |
E.: Csáth Géza: A kút |
Ö.: Juhász Gyula: Hajnal / Tóth Árpád: Körúti hajnal |
||
2007. május-június – |
Sz.: Heltai András: Hangulat – vagy Heuriger?… |
E.: Sánta Ferenc: |
Ö.: Csokonai Vitéz Mihály: Az eleven rózsához / Ady Endre: Meg akarlak tartani |
||
2006. október-november – |
Sz.: Kemény Gábor: Szabó T. Attila száz esztendeje |
E.: Móricz Zsigmond: |
Ö.: Juhász Gyula: Magyar nyár 1918 / József Attila: Nyár |
||
2006. május-június – |
Sz.: Horn Gergely: A turizmus hatása az ökológiai és a társadalmi sokféleségre |
E.: Márai Sándor: |
Ö.: Vajda János: Húsz év múlva (Gina emlékkönyvébe) / Juhász Gyula: Anna örök |
||
2006. február-március – |
Sz.: Vidor Ferenc: A városok világa (részlet) |
E.: Mikszáth Kálmán: Péri lányok szép hajáról |
Ö.: Petőfi Sándor: Minek nevezzelek? / Radnóti Miklós: Tétova óda |
||
2005. október-november – |
Sz.: Rejtélyek a Kalevala körül (Uwe Stolzmann nyomán) |
E.: Kosztolányi Dezső: Paulina |
Ö.: Arany János: Letészem a lantot / Mindvégig |
||
2005. május-június – |
Sz.: Láng István: Környezetvédelem, fenntartható fejlődés (részlet) |
E.: Mikszáth Kálmán: Szegény Gélyi János lovai |
Ö.: Kosztolányi Dezső: Beírtak engem mindenféle Könyvbe / József Attila: Levegőt! |
A kétszintű érettségi bevezetése előtt készült próbaérettségi feladatsorok három-három fájlban érhetők el az OH honlapján, a legkorábbiak még nem pdf, hanem doc formátumban.
Próbaérettségi feladatsorok az Oktatási Hivatal honlapján |
Szövegértés | Szövegalkotás |
2004. május – |
Sz.: Balázs Géza: Globalizmus – lokalizmus: Nyelvek: közvetítő nyelvek, anyanyelvek |
E.: Orbán Ottó: Melyben Balassi módján fohászkodik |
Ö.: Ady Endre: A Tisza-parton / Juhász Gyula: Tiszai csönd |
||
2003. május – |
Sz.: Simon Judit: Körközép |
E.: Petőfi Sándor: Képzetem |
Ö.: Arany János: Vásárban / Szabó Lőrinc: Szénásszekér |
“Középszintű érettségi feladatok, mintafeladatok az Oktatási Hivatal és az OFI honlapján” bejegyzéshez 11ozzászólás