Óravázlat Krusovszky Dénes Akik már nem leszünk sosem című regényéhez

Krusovszky Dénes Akik már nem leszünk sosem című regénye a 2018-as könyvhétre jelent meg a Magvető Kiadó gondozásában. 2019-ben elnyerte a Libri közönségdíját, valamint felkerült az Aegon Művészeti Díj és a Merítés-díj tízes listájára. A könyv középiskolai feldolgozásához nyújt segítséget Kertész Rita, a budapesti Eötvös József Gimnázium magyartanára, aki óravázlatát elsősorban a 11–12. évfolyam diákjainak ajánlja. A regény olyan fontos, a diákságot alapvetően érintő kérdéseket mozgósít, mint a személyes útkeresés, a céltalanság, a családi és szociális kapcsolatok szerepe, valamint az emlékek és az én környezetéhez kapcsolódó történelmi események önértelmezésre, önképformálásra gyakorolt hatása. A tananyag szerzője rámutat, hogy a regény milyen irodalmi művekkel lép párbeszédbe, azaz milyen szövegek mellett olvastatható, tanítható (pl. Ottlik Géza: Iskola a határon; Grecsó Krisztián: Harminc év napsütés; Mellettem elférsz; Háy János: A bogyósgyümölcskertész fia).

A feladatok egy része azokat a diákokat célozza meg, aki még a regény elolvasása előtt állnak („AKIK MÉG NEM”), másik része az olvasást követő tanulási folyamathoz kapcsolódik („AKIK MÁR IGEN”). A módszerek, technikák tekintetében változatos tananyag – néhány példa: kritikaolvasás, képértelmezés, fürtábra készítése, személyiségteszt kidolgozása, hang- és videóanyag elemzése, regényrészlet és vers összehasonlítása, kreatív írásgyakorlatok, fagocitátumok – a feladatcsoportok közötti válogatásra buzdítja a tanárokat, akik így adott osztályukhoz, tanulócsoportjukhoz tudják igazítani a regény tanítását. Az elektronikus kollaborációs felületek – etherpad, hypothes, linoit, miro, storyboardthat – tananyagba illesztése a regény feldolgozásának kreatív és motiváló tanítását segíti elő, a feladatok megoldásait a tananyagot záró elemző esszé tartalmazza.

Az óravázlat és a feladatmintákat tartalmazó diasor az Aegon-díj honlapján (itt) érhető el.

 

Hozzászólás